Tuesday, September 17, 2013

Daun Kaduk


Daun kaduk atau nama saintifiknya piper sarmentosum merupakan tumbuhan yang banyak terdapat di asia. Daunnya seakan akan daun sireh, cuma daun kaduk ni lebih lembut sikit berbanding daun sireh, boleh dibezakan melalui bau daunnya.. Ia mudah dibiak melalui keratan batang dan tumbuh meliar.
  
Selain pucuknya yang sering dibuat ulam, daun kaduk juga dimakan sebagai pembuka selera apabila direbus atau dicelur dan dicicah dengan sambal belacan. Ia juga banyak digunakan sebagai perisa dalam masakan melayu. Kaduk juga boleh dijadikan tanaman hiasan sebagai penyeri landskap halaman rumah. 

Antara kegunaan kaduk dalam perubatan :

1. Merawat sembelit

2. Sakit gigi.

3. Malaria

4. Melegakan sakit kepala

5. Merawat kaki berkulat

6. Panau


4 comments:

  1. Assalamualaikum..Nurseri kami ada menjual pokok2 herba & ulaman...stok anak pokok rerama hijau & stevia pun ada..lokasi seksyen 8---sg ramal dlm,bangi,selangor..harga berpatutan dan perkhidmatan pos juga disediakan..hubungi D'Kaduk Herbs & Floral : 0123106846 -Faizal@ 0122440099 -Azizi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pokok kaduk gajah ade? Saye berminat
      www.wasap.my/60107740593

      Delete
  2. kami juga menyediakan servis penghantaran anak pokok melalui pos express ke seluruh malaysia termasuk sabah, sarawak, singapura dan brunei.

    ReplyDelete
  3. kami juga menyediakan servis penghantaran anak pokok melalui pos express ke seluruh malaysia termasuk sabah, sarawak, singapura dan brunei.

    ReplyDelete